החלפת מצבר לרכב

חשיבות החלפת מצבר לרכב

מצבר הוא אחד החלקים החשובים ביותר ברכב, שהרי לא ניתן להפעילו אם המצבר אינו תקין. בעיה במצבר עלולה לגרום להשבתת הרכב, גם אם כל החלקים האחרים תקינים. אי לכך, יש לתת את הדעת על תפקוד המצבר ולהתייעץ עם גורם מוסמך במקרה של בעיות הצתה. מצבר טוב עולה כמה מאות שקלים. אך מעבר למחיר, חשוב להתבסס על מספר פרמטרים.
כאשר מצברים לרכב מתרוקנים, הם למעשה משביתים את הרכב, אך ניתן להטעינם מחדש כאשר הם מתרוקנים.
מצברים לרכב הינם ניתנים להחלפה, כאשר הם מתבלים או מתכלים.
מצברים לכל שאר כלי הרכב הממונעים האחרים, ומצברים לרכב בפרט, יש לבחור בקפידה, ועדיף כמובן לרכוש אותם מיצרנית בעלת מוניטין, אשר יש לה ניסיון עשיר ורב שנים בענף המצברים לרכב. כמו כן, חשוב לרכוש מצברים לרכב, במקום שיעניק לכם תעודת אחריות על המצבר, על מנת שיהיה לכם למי לפנות בכל מקרה של תקלה במצבר. למרות שרבים מאתנו שנוהגים ברכב, אינם מכונאים, אין זה אומר שהם פטורים מההכרח לבדוק את מצבם ותקינותם של המצברים לרכב מעת לעת. חשוב גם לוודא שלא מצטברת קורוזיה על הקטבים של המצבר, ושכמות המים בתאים הינה בגובה המתאים והנדרש, וכן יש לערוך מפעם לפעם בדיקה של המצבר לצורך וידוא רמת הטעינה שבו.


התאם מצבר לרכב
ראשית מומלץ לברר היכן מוצעים מצברים לרכב המותאמים במיוחד לאקלים הישראלי.
התאמת המצבר מתבצעת על ידי בדיקת הוראות יצרן הרכב, דגם הרכב, נפח מנוע ושנת הייצור
תחזוקת המצבר לרכב

שלב 1 - בדיקת המבנה החיצוני של המצבר.

מצבר לרכב

נוזל על מצבר הרכב ומסביבו יכול לנבוע מנזילה או מדליפה של חומצה הנמצאת בתוך המצבר, לכן רצוי
להסתכל על קופסת מצבר הרכב, ולחפש סדקים בארגז ובמכסה המצבר.

יש לוודא שהחיבורים נקיים מלכלוך או נוזלים.
בדקו שאין קורוזיה או חלודה על המצבר, קורוזיה עלולה לגרום למגע לא תקין.
במידה ויש קורוזיה על הקטבים או החיבורים, שטפו אותם במים חמים בלבד.
מומלץ לכסות בשכבת וזלין דקה למניעת קורוזיה.
אם המצבר מלוכלך – נקו אותו במים.
בדקו את הכבלים המחוברים למצבר וודאו אם חיבורי הכבל שמחוברים לקוטבי המצבר לא רופפים או בלויים (כבל פגום עלול להוות סכנה לרכב). אם כן, ניתן לפנות לחשמלאי מוסמך שיחזק את החיבורים, הוא יבצע זאת על פי הוראות היצרן ויוודא שיש חיבור טוב עם הקטבים.

שלב 2 - בדיקת גובה המים


לעיתים המצבר לא תקין משום שחסרים בו מים, ולא מפני שהמצבר מקולקל, לכן אין סיבה להחליפו בחדש.
מצבר רטוב זקוק למים. מאוד חשוב שמילוי הנוזלים יהיה בזמן הנכון ובכמות הנכונה. טיפול לקוי עלול לפגוע בביצועי המצבר וקיצור אורך חייו. אם אינכם בטוחים כיצד לבדוק אותו בעצמכם רצוי לפנות לחשמלאי רכב מוסמך.
פתיחת הפקקים ובחינת תא מילוי המים במצבר.
בדיקת ששת תאי המצבר.
בדיקת גובה הנוזל בתאים. גובה המינימום הוא כגובה הפלטות.

שלב 3 - מילוי מים במצבר

הוסף מים מזוקקים (בלבד) עד לגובה של 3 מ"מ מתחת לקצה תא המילוי.
נקה, חזק והדק את הפקקים.
חשוב מאוד:  אין להוסיף חומצה למצבר!

טיפים

בדיקת ותחזוקת מצבר לרכב בשוטף אחת לכמה חודשים, מאריכה את חיי המצבר ומונעת תקלות. ישנן מספר בדיקות פשוטות שניתן לבצע באופן עצמאי או על ידי חשמלאי מוסמך לפני שממהרים לרכוש מצבר חדש. אם אתם מעוניינים להגן על רכבכם מתקלות וגם לחסוך החלפת מצבר חדש לרכב, קראו את הטיפים הבאים ויישמו אותם.
מומלץ מאוד, בזמן החלפת מצבר ברכב לחבר קודם מתח גיבוי ע"י מצבר אחר או סוללת גיבוי מיוחדת או ע"י מכשיר הנעת רכב זאת כדי למנוע מחיקת זיכרונות רדיו, מחשבי רכב, אזעקה, אימובילייזר ועוד.
חשוב:  מצבר צריך להיבדק אחת לשישה חודשים, אם אינכם בטוחים כיצד לבדוק אותו בעצמכם כדי לפנות לחשמלאי רכב מוסמך.
המלצה: תמיד לבשו בגדי מגן, כפפות, משקפי מגן בעת טיפול במצברים.
מה מקצר חיי מצבר לרכב
ישנן מס' סיבות עיקריות לקיצור חיי מצבר הרכב. ישנם נהגים שמופתעים מהעובדה שמצבר חדש יחסית שובק ומתקלקל.
אולי יפתיע אתכם לדעת, שמצבר יכול להחזיק זמן ממושך מעבר לתקופת האחריות, אם שומרים עליו ומקפידים לבדוק אותו בתדירות אחת לשישה חודשים.
הימנעות מתחזוקה לקויה של המצבר -  מצבר צריך להיבדק אחת לשישה חודשים (אפשר ומומלץ על ידי הנהג), כדי לזהות שחיקה או תקלה שמתפתחת. על ידי תחזוקה שוטפת, הרכב ייסע בבטחה - והמצבר יעבוד באופן אופטימאלי.
 בדיקת המבנה חיצוני של המצבר - על המצבר ניתן לזהות נוזל שיכול לנבוע מנזילה או דליפה של חומצה הנמצאת בתוכו. כמו כן אפשר לזהות בקלות אם יש כבלים רופפים, סדקים בקופסא או קורוזיה.
דחיית בדיקת גובה מים במצבר - מצבר חייב מים כדי לשמור על רמת ביצועים גבוהה. במצבר שנדמה כי התרוקן, יכול להיות כי חסר בו קצת מים. הוספת מים לא מזוקקים במצבר יפגעו בתפקודו ולא יאפשרו למצבר להטעין ולהתניע את הרכב. הקפידו להוסיף אך ורק מים מזוקקים עד לגובה 3 מ"מ מתחת לקצה תא המילוי.
מתח טעינה לא תקין -  אחת לשישה חודשים מומלץ לבדוק מתח טעינה תקין של המצבר. מתח טעינה תקין של מצבר לאוטו נע בין בין 13.8V ל- 14.2V. לביצוע בדיקה זו מומלץ לפנות למומחה רכב. מתח טעינה נמוך או גבוה מידי של מצבר הרכב פוגם בתפקודו של המצבר ולאורך זמן מרוקן אותו. מתח טעינה גבוה גורם לצריכת מים גבוהה.
מצבר שאינו מעוגן היטב למקומו, תנועות וויברציות הורסות את תפקוד המצבר לאוטו ומשפיעות על תקינותו. יש לוודא שהמצבר מקובע היטב ואינו זז ממקומו.
איך מחליפים את המצבר ברכב ?

להחלפת מצבר הרכב בעצמכם, עשו כך: 
1.  ראשית, נתקו את קוטב המינוס (הכרחי!) ואז את קוטב הפלוס.

2. פתחו את הגשר שתופס את המצבר (לפעמים אין גשר ופשוט יש פלאח ברזל שתופס את המצבר מלמטה 

 

   תפסו עם בורג 10 - ופתחו אותו)

3. הוציאו את המצבר והניחו במקומו את החדש.


סדר ההרכבה של המצבר החדש הוא הפוך: קודם מרכיבים את הגשר או הפלאח, את הפלוס, ולבסוף את חיבור המינוס.
במידה והסתבכת, פנה לעמי פיקס לשירות מהיר ויעיל בטלפון: 054-6787198
המשך יום נעים, ונסיעה בטוחה.

עמי יפת יצא צדיק בתוכנית של חיים הכט. חייגו והזמינו את עמי אליכם 24 שעות ביממה. 054-678-7198

 



מכבדים את כל כרטיסי האשראי